Bare ved troen på Kristus Jesus

For ca. en uke siden satt jeg på en fjelltopp. Jeg var helt alene. Utsikten var god i alle retninger. Jeg var omgitt av skog, elver, bekker, fjell, fjord og innsjøer. Noen skogsveier og hustopper var synlige i det fjerne. Jeg var helt uforstyrret av mennesker. Stillheten var til å ta og føle på. Litt fuglekvitter skadet ikke. Heller ikke lyden fra sauebjellene et stykke unna.

Jeg ser ut over fjorden og tenker på livet. Både på mitt eget liv og andres. Hva er det vi styrer på med? Hvordan har vi det - egentlig? På fanget har jeg en oppslått Bibel. Det er friheten som taler til meg denne nydelige julimorgenen i Trøndelag:


"Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli erklært rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger" (Gal 2:16).

Illustrasjonsfoto

Vår lovtrelldom, fromhet, kristelighet, våre "ta-seg-sammen-fakter" og alt annet holder ikke mål! Heller ikke våre mange kristelige aktiviteter eller vår sterke eller svake tro! Men det gjør derimot Han jeg tror på! Han holder mål. Han har gjort alt ferdig for oss. "Bare ved troen på Jesus Kristus".. Beina gikk lett nedover bakkene den morgenen. Og sola skinte. Det er heller ikke hverdagskost på de trakter...

Bare ved troen på Jesus Kristus...ja, det stod da vitterlig "bare"...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!