”Lætt dæm skrammel frå sæ!”

Jeg arbeider til daglig med ungdom. Dette er både en velsignelse og en utfordring. Velsignelsen består kort og godt av å få være sammen med dem. Utfordringen består i evnen til å kunne forstå dem og møte dem på rett måte.

Min egen far var for meg en god modell på mange av livets områder. I 2002 skrev jeg en artikkel i misjonsbladet Utsyn som forteller noe om fars syn på ungdom.Når jeg leser dette, opplever jeg på nytt hvor lett og vanskelig ting kan være...



Jeg siterer:

Som tenåring i Trøndelag var jeg med i ungdomsmusikken. Vi hadde ingen trommer, men rytmen og takten på gitaren var intens. Lydnivået var høyt, og de eldre akket seg veldig. Det ble i meste laget. Jeg overhørte min fars samtale med en kritiker. Fars ståsted var krystallklart: ”Lætt dæm skrammel frå sæ!”

Jeg har tenkt mye på dette. En ufattelig visdom! Ungdommen må få finne sin form og bruke sin kreativitet. Far tenkte nok slik: ”De får høre Guds Ord i et positivt miljø!” Ikke alle ble kristne. For noen ble dette et kortsiktig blaff. Men de sitter igjen med noe.

Flere av mine jevnaldrende kristne venner fra andre steder har en annen historie å berette om. De sitter igjen med sår og skrammer etter trange rammer, strenge regler og liten aksjonsradius. Foreldrekulturen stengte veien til Kristus! Selv ble jeg skånet for mye. Jeg hadde en positiv opplevelse. Idrett, sang og musikk og personlig utfoldelse ble tillatt, samtidig som kristne verdier, misjonssinn og Kristus-begeistring ble formidlet. Jeg har mye å takke for!

På misjonsmarken ble vi utfordret til å vurdere en kulturs positive og negative sider. Vi ønsket å gi Kristus videre. Driver vi tilsvarende kulturkritikk på hjemmebane? Dette er viktig, for Kristus skal gis videre til en ny generasjon også her.

Nå utfordres jeg av egne tenåringer. Når bassen dundrer fra kjelleretasjen kryper irritasjonen ut i fingerspissene. Min lunte er atskillig kortere enn fars. Jeg har allerede sagt mye som skulle ha vært usagt. Jeg kommer til kort. I bakhodet utfordres og ransakes jeg av en mann som nå er 82 år! ”Lætt dæm skrammel frå sæ!”

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!