Straks!

”Straks!” Ordet fanger min oppmerksomhet. Jeg står overfor noe som er viktig. Noe som må prioriteres og som må skje – nå!

Jeg beundrer yrkesfiskerne ved Galileasjøen (Mark 1,14-20). De elsket sin jobb, sin familie og sitt nabolag. En helt ukjent person står foran dem. Han utfordrer dem og sier: ”Følg meg”! Det er ikke tid for risikoanalyse. Jesu tale har en magnetisk kraft. ”Straks lot de garnene ligge og fulgte ham”.

Jeg synes synd på stakkars pappa Sebedeus som satt igjen – helt alene i båten. Sønnene forlot han. Jeg tror ikke kontakten ble brutt. Jesus satte aldri kallet opp mot ansvar for familien. Sebedeus ble nok godt ivaretatt.

”Straks”! Er du klar for å endre på planene dine og følge Ham? Mesteren ser deg, elsker deg og utfordrer deg! Jeg beundrer Jesus. Han kaller på oss!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!