Rasisme i ulike former

Illustrasjonsfoto: Dommer Svein-Erik Edvartsen utsatt for rasistiske utsagn.

"Gi rasisme rødt kort", oppfordrer fotballklubben Vålerenga på sine kamper. Oppfordringen er mer enn politisk korrekthet fra fotballklubbens side. Klubbens medlemmer "walk their talk". Både spillergruppe og fans inkluderer og representerer multikulturalitet på det beste. Fotball er for alle! Alle skal med! Dette er flott!

Derfor blir kontrasten til dommer Svein-Erik Edvartsens opplevelse så trist. I kampen mellom Start og Tromsø nylig får han i følge VG servert følgende kommentar på Facebook av Christer Paulsen, leder for privatmarkedet i IK Start: "Denne Tandoori-dommeren må finne seg et annet yrke. Finn på noe annet og gni krydderet ut av øynene"! Norges Fotballforbund reagerer og ber i følge samme avis Start om å forklare seg. Edvartsen selv reagerer kraftig: "Det kan virke som om at Start ønsker å tie saken i hjel. Dersom klubben ønsker at dette bare skal dø uten konsekvenser, og de ønsker at en person som fremmer rasistiske utsagn skal representere Start i ulike settinger, må det jo bli klubbens valg", sier han.

Jeg har ingen grunn til å stemple IK Start-miljøet som verre enn andre p.g.a. en slik hendelse, men når klubben sier den ikke vil la dette få følger for han som kom med uttalelsen, kan en ikke si annet enn at klubben kommer i et særdeles dårlig lys. Saken viser ellers med all tydelighet at kampen mot rasisme ikke er over verken i norsk idrett eller i norsk offentlighet i sin alminnelighet.

Rasisme har mange former. Ovenforstående eksempel er, slik jeg ser det, direkte rasistisk og etnosentrisk. Det finnes også indirekte rasisme. Vi ser flere eksempler av dette i norsk innvandringdebatt hvor tale og holdninger oser av fremmedfiendtlighet og kulturell arroganse. Det som skuffer meg mest er at også enkelte evangelisk-konservative kristne kaster på seg på den fremmedfiendtlige bølgen som er nokså sterk i landet vårt. Hvordan kan f.eks.noen bedehus-kristne, som har vært sterkt engasjert i internasjonal misjon og som har vært mer eksponert for fremmede impulser enn mange andre, være en del av dette? Hvordan harmonerer dette med et kristen menneskesyn?

FrP har spekulert på denne stemningsbølgen i mange år, i særdeleshet i valgkampen. Partiet har sanket mange stemmer på folks innvandringsskepsis. Nå skal jeg for ordens skyld føye til at skepsis mot rådende norsk innvandringspolitikk i seg selv ikke er rasistisk. Det er mange gode grunner til å både evaluere og å vurdere denne kritisk. Jeg tror på ingen måte at vi har lyktes med integreringspolitikken vår. Å hevde dette er ikke rasisme. Saklig religionskritikk av andre religioner og kraftige reaksjoner på kriminalitet utført av innvandrere er heller ikke rasisme.

Samtidig er det glidende overganger fra sunn kritisk ettertenksomhet til rasistiske tanker og holdninger. Forskjellen merkes på argumentene som brukes, hvordan en forholder seg til mennesker i nød, hva en tenker om nordmenns rettigheter i forhold til andres, hvordan en fremhever egen etnisitet og kultur i forhold til andres,og hvilket menneskesyn man reflekterer osv.

Jeg har enda til gode å lese Ole Jørgen Anfindsens bok "Selvmordsparadgmet", men jeg kjenner igjen argumentene hans fra hans aktivitet på Verdidebatt.no. hvor han med stor styrke hevder at politisk korrekthet i innvandringsspørsmålet ødelegger samfunnet. På sin nettside blåser han opp følgende sitat: "Hvem tør fortsatt hevde at de genetiske forskjellene mellom hvite og svarte har noe mer å si enn hvilken hudfarge de har"?

Jeg overlater til leserne å avgjøre hvilke tanker de har om premissene for og følgene av Anfindsens tanker om "biodiversitet"(http://www.selvmordsparadigmet.no/), men for meg lyder dette som en ny og elegant måte å kategorisere mennesker på, et argument for å støte dem fra seg eller holde dem vekke, og en talemåte som i sin ytterste konsekvens gir grunnlag for å plassere mennesker på ulikt nivå på en sosialdarwinistisk verdiskala. Jeg har som sagt ikke lest boka enda, og skal la være å felle en endelig dom før jeg har lest den, men hans innlegg på Verdidebatt.no gjør meg uhyre skeptisk.
Jeg skulle derfor gjerne ha visst hva som lå til grunn for at KrF har invitert Anfindsen som foredragsholder i politiske møter.Går partiet god for hans argumentasjon og synspunkter?

Vi kan gjerne diskutere innvandringspolitikken i landet vårt. Samtidig har vi et ansvar for dem som er kommet hit og for dem som av gode grunner trenger oppholdstillatelse i landet vårt. Jeg håper at vi som kristne kan bli langt flinkere til å møte nye landsmenn med kjærlighet; en kjærlighet som Gud har lagt ned i våre hjerter. Det klirrer nok i enkelte porselenskopper i kirker og bedehus når jeg sier dette, men det får våge seg...Om noen mener at jeg av samme grunn er politisk korrekt eller naiv får også være... Politisk korrekt er forøvrig en etikett som jeg sjelden blir belastet med...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

I disse valgkamptider

Ibsen og Judas