Tack, söta bror!

Har svensker "det lille ekstra" som ikke vi har?



Oslo har mange svenske butikkansatte. Jeg klager ikke over det. Jeg er tvert imot svært tilfreds, både i julestria og ellers i året. For uten svenska flickor og pojkar hadde handels-Norge gått i stå. De er verdifull arbeidskraft. De mange jeg har møtt har også vært ytterst profesjonelle og forekommende. Svenskene er service-minded og hyggelige. De gir kundene en hyggelig handleopplevelse. Kommer det en utenlandsk kunde inn i butikken, slår de over på god engelsk, langt bedre enn det mange av deres norske kolleger kan varte opp med. Svenske arbeidsinnvandrere later til å være tilfreds med jobben sin og med gode norske lønnsbetingelser, ja så tilfreds at takknemligheten omskapes i god arbeidsinnsats.

Ikke noe galt sagt om våre egne landsmenn, men jeg undres på om det ikke er slik at svenskene ofte har “det lille ekstra “som kanskje mange norske i servicenæringer ikke har? Har du tilsvarende erfaring, eller er det bare jeg som har vært heldig med de jeg har møtt? En tilfeldighet med andre ord?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!