Det er bruk for deg!

Jeg skrev følgende artikkel i 2009. Innholdet har også relevans i 2011!

---
Det er bruk for deg!
Jeg vet du er der. Ung, kristen, travel, men samtidig framtidsrettet og forventningsfull. Du tenker: «Hvor er det bruk for meg?» Det kan være grunn til å spørre: Hvilke følger og konsekvenser får troen for framtidsplaner og yrkesvalg? Mitt råd er: Tenk deg nøye om, og tenk på hvor du kan bruke dine gudgitte gaver og evner best. Kanskje det er i verdensmisjonen? Alt handler ikke om karriere og penger.

Foto: Illustrasjonsfoto

Jeg vet du er der. Middelaldrende, erfaringsrik og kunnskapsrik. Du stod kanskje engang i begivenhetenes sentrum. Av en eller annen grunn er du nå satt litt på sidelinjen. Du føler deg «avskiltet» og tenker: «Er det i det hele tatt bruk for sånne som meg?» Rådet er omtrent det samme: Grip sjansen! Mulighetene er der fortsatt. Du har mye å bidra med.

Vi leser om krise i verdensøkonomien. Vi hører også om mørke skyer på kristenhetens himmel. Har finanskrisen også rammet oss? Eller skyldes det bare at gaveinntektene ikke holder tritt med utgiftene? Virksomheter legges i alle fall ned, folk sies opp, kontrakter blir ikke forlenget og unge misjonærer får ikke reise ut. Likevel: Det er bruk for dere alle. Hold fast ved det!

Vi må ikke la dystre framtidsutsikter stoppe oss. Vi må finne veier ut av uføret både med hensyn til penger og mannskap. Kanskje vanskelige tider hjelper oss til å spisse plogen og til å skjelne mellom det viktige og det viktigste? Vi lever fortsatt i et av verdens rikeste land. Mulighetene er der, men er det noe vi mangler? Har vi det klarsyn og den åndskraft som trengs? Er vi kreative nok til å se mulighetene? Våger vi å løfte blikket, eller er vi fornøyd med budsjettmessig balanse og «et jevnt godt år»?

Jeg skulle ønske at vi til høsten kunne se store kull av unge, middelaldrende og eldre ved landets kristne høgskoler. Det er i vanskelige tider at vi må gjøre kloke og framtidsrettede valg. Vi trenger grunnfestede kvinner og menn med utrustning og kompetanse til viktige oppgaver i misjon, kirke, skole og samfunn.

Jeg er selv leder for en tradisjonsrik høgskole i hjertet av Oslo med studier i blant annet teologi, misjon og musikk. Vi lurer på om det finnes en ny generasjon av Simon og Andreas. Fiskerguttenes møte med Mesteren resulterte i aktiv handling: «Straks lot de garnene ligge og fulgte ham.»

Kanskje du skulle gi noen et skulderklapp? Eller kanskje det er deg selv det gjelder? Verden trenger Kristus...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!