En flott handleopplevelse!

Illustrasjonsfoto:jordbær

Det er sommer. Det er kveld. Det er sol ute. Jeg er ute og kjører. Grete ringer. Hun har lyst på jordbær. Gruelig lyst! Det har jeg også, og vi blir enige om at jeg skal kjøpe med meg to kurver hjem.

Men er det mulig å oppdrive gode bær så sent på kvelden? Jeg er litt tvilende, men lover å gjøre et forsøk. Jeg kjører gjennom Grünerløkka, en bydel med et myldrende gateliv og en stor prosent nye nordmenn.

Illustrasjonsfoto: Ung gateselger

På et gatehjørne ser jeg det jeg er ute etter. Jordbær! Jeg vrenger bilen til siden og ser til min store fortvilelse at butikken er stengt. Men bærene står jo fortsatt oppstilt! “Er butikken stengt,” spør jeg en ung, kanskje 13-14 år gammel, gutt som står og spyler fortauet etter dagens arbeid. “Ja, den er stengt,” sier han. “Men hva med jordbærene da,” spør jeg. “Du kan kjøpe dem alle sammen,” sier han. “Det er slutten på dagen, og du kan få alle kurvene for hundre kroner,” sier han. Jeg synes dette høres strålende ut, og slår til. En kasse med plass til de tolv kurvene blir dratt fram. Den unge kremmer spør om han kan få lov å bære kassen bort til bilen for meg, et tilbud som jeg selvsagt ikke avslår. “Håper det smaker,” sier han da han forlater meg. Et smilende ansikt gleder seg over min glede og vinker fra fortauet før han igjen skrur på vannet og spyler videre. En god ambassadør for dagens Norge!

Jeg har hatt mange gode handleopplevelser opp gjennom livet. De fleste av dem har jeg fått i den tredje verden. Det er noe som heter “human touch.” Den møter en sjelden i vår heseblesende teknologibaserte norske handelshverdag. Men min lille venn, sannsynligvis med pakistanske foreldre, gav meg en opplevelse som det er lenge siden jeg har opplevd. Var det fordi bærene var billige? Nei, det var selve opplevelsen han gav meg.

Jeg kjørte begeistret hjem. Smakte bærene? Ja! Helt fortreffelig! Og så er det mer enn nok igjen til de av våre håpefulle som har meldt sin ankomst senere i kveld...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!