"Klokkerbønnen"

Illustrasjonsfoto: Stranda kirke i Vanvikan, Trøndelag

Som liten gutt ble jeg ofte tatt med til kirke, bedehus og husmøter. Jeg har mange gode minner fra den tiden...

"Klokkerbønnen" ved gudstjenestens begynnelse og slutt var viktige elementer i høymesseliturgien. Ved liturgirevisjonen forsvant dessverre disse flotte bønnene. Som prest i Minnekirken i Chicago mellom 1993-1997 fikk jeg likevel gleden av å høre dem igjen på nytt - hver søndag! Blant norskekolonien i Chicago brukte en Landstads reviderte og gammel liturgi! Det var et høydepunkt for meg hver gang klokkerne Alf Dahl (fra Høle i Rogaland) og Leif Andreassen (fra Hønefoss) leste disse bønnene.

Jeg gjengir disse innholdsmettede bønnene her:

INNGANGSBØNN
Herre! Jeg er kommen ind i dette Dit hellige Hus for
at høre, hvad Du, Gud Fader, min Skaber, Du Herre
Jesus, min Frelser, Du værdige Helligaand, i Liv og
Død min Trøstermand, vil tale til mig. Herre! Oplad
nu saaledes ved din Helligaand for Jesu Kristi Skyld
mit Hjerte, at jeg af Dit Ord kan lære at sørge over
mine Synder, at tro i Liv og Død paa Jesus, og
forbedre meg hver Dag i et helligt Liv og Levnet. Det
høre og bønhøre Du ved Jesus Kristus! Amen.


UTGANGSBØNN
Herre! Jeg takker Dig af mit ganske Hjerte, at Du nu
har lært mig, hvad Du vil, at jeg skal gjøre. Hjælp
mig nu, min Gud, ved Din Helligaand for Jesu Kristi
Skyld, at jeg maa bevare Dit Ord i et rent Hjerte,
deraf i Troen styrkes, i et helligt Levnet forbedres,
og have Trøst deraf i Liv og Død! Amen i Jesu Navn.



Illustrasjonsfoto: Gudstjeneste i Minnekirken

Kommentarer

  1. Hei Hans Åge,
    takk for sist og for innlegg. Her er visst nok å skrive om i samband med nye liturgiforslag. Vil minne om at eg har bloggen salmelid.blogspot.com uten så lange innlegg som din. Ha ein god sommer, helsing Tobias

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

I disse valgkamptider

Ibsen og Judas