Han kom med en hensikt



http://www.saviorsite.com/wp-content/uploads/2010/10/baby-jesus-mary-joseph-by-dewey.jpg
Illustrasjonsfoto: Han kom med en hensikt


Vi nærmer oss jul. Jesus ble født.  På sett og vis var dette lite oppsiktsvekkende. Hvor mange barn var ikke blitt født før? Fødselen var likevel unik. Det var Guds sønn som steg ned. Ned til vår verden. Gud sønn ble menneske med kjøtt og blod. Samtidig var han fortsatt Gud. At Gud ble menneske hadde aldri skjedd før, og vil aldri skje igjen! Det skjedde én gang, én gang for alle!

Gud sønn kom med en hensikt. «Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere», skrev Paulus til sin gode venn Timoteus (1 Tim 1,14). Dette var i seg selv stort nok. Den tidligere kristendomsforfølgeren Paulus hadde likevel behov for å si noe mer, «Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er jeg den største». Tenk, Gud brukte hele sin nåde og barmhjertighet til å forbarme seg over sånne som han! Dette ble stort for Paulus. Han måtte gjenta det igjen, både for seg selv og sin venn.

Vår tids mediefolk arbeider ofte ut fra nyhetskriterier. Kriterier som vesentlighet, identifikasjon, sensasjon, aktualitet og konflikt er med på å avgjøre hva som er en «nyhet» og hva som skal gis spaltemillimeter og sendetid.  Hvor er Jesus i nyhetsbildet når vi nå nærmer oss jul? Ingen nyhet kan konkurrere med denne: Frelseren er her! Burde ikke denne begivenheten nærmest «tapesere» alle TV-kanaler og nettsider? En 2000 år gammel historie, ja, men den sprenger fortsatt lokale, nasjonale og kulturelle grenser. Det er fortsatt en «nyhet»!

Fortsatt er det mange som enda ikke har fått høre dette. Finnes det budbærere som kan formidle dette til dem? Det finnes også dem som har hørt, men som enten har avvist det de har hørt eller ikke har forstått betydningen av det de alt har hørt. Kan noen formidle dette til dem også?

Juleevangeliet er mer enn en rørende historie. Det handler om Han som kom med en hensikt. Dette ble skrekkslagne gjetere til del, og det kan også bli oss til del: «Eder er i dag en frelser født!»  

«Gud er her til stede! La oss ham tilbede, for hans trone ydmykt trede, Gud er midt iblant oss! Alt i oss skal tie, hjertet seg til ham innvie, sinn og sans være hans, senke seg hvert øye og hvert kne seg bøye! »

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

I disse valgkamptider

Ibsen og Judas