Miklagard




Hvem har hørt om Miklagard? Det norrøne navnet for Konstantinopel, dagens Istanbul? 

Jeg er i Miklagard akkurat nå. Et ufrivillig møte må en si. Forsinkelser på Gardermoen og snøkaos i Tyrkia førte til at vi ikke nådde “connecting flight” til Addis Abeba. Sånt kan selvsagt skje, men ikke ofte. Det som ikke burde skje er dårlig informasjon og service hos Turkish Airlines. Et nokså moderne land, men med sør-europeisk organisering, hastighet og nonsjalanse… Minner meg om Grand Prix –avstemningen på skurrete telefonlinje fra gamle dager. “This is Ankara calling. This is vote of the Turkish jury”… Disse banker nå på døren til EU…

En får prøve å ta det med godt humør, men når vi reiser en gruppe sammen og alle er trøtte etter mange milelange køer og mye venting, kan det gå på tålmodigheten løs.  Og det gjorde det. Dagens høydepunkt var å bli kjent med en hyggelig Sør- Sudaneser fra Juba, nå bosatt i Norge. Han fyller hverdagen med fred- og konfliktstudier ved Høgskolen i Oslo. “Vi trenger deg i dag”, sa jeg. Da fikk jeg det bredeste smilet jeg har sett på lenge og en spontan “handshake”! 
 
Miklagard - nørrønt møtested, senere kirkelig senter, arkitektonisk magnet (Hagia Sofia), nå moderne by i en “sekulær-muslimsk” stat… og et stoppested for blaserte norske pilegrimer på vei til Abessinia og den etiopiske hoffmann…. 
 
“Fred over jorden, menneske fryd deg”….

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

I disse valgkamptider

Ibsen og Judas