"Avviklingsgudstjeneste"

Vi flyttet nettopp inn i en leilighet ved St. Hanshaugen, et sted midt i mellom parken med samme navn og velkjente Bislet stadion. Her er kort avstand mellom gode turområder, parker, butikker og restauranter. Kommunikasjonsmulighetene er også gode. Buss, trikk og T-bane er i den umiddelbare nærhet. Det går også godt an å sykle eller å ta beina fatt. Kirkene ligger tett i tett; Fagerborg, Uranienborg, Lovisenberg, Markus, Gamle Aker og Trefoldighetskirken for å nevne noen. I tillegg finnes både katolske kirker, frikirker av ulik type og “bedehus”. På søndag var jeg med på noe merkelig. Jeg var med på “avviklingsgudstjeneste”! Min næmeste kirke, Markus, skulle tas ut av bruk etter ca hundre års virksomhet. Innsparinger, omorganisering, endring i bosetningsmønstre, effektivisering og strategijustering angis som nedleggelsesårsaker. For meg var det ekstra rart. Jeg ble med ett nostalgisk. Markus kirke var det første Gudshus jeg besøkte da jeg kom til Oslo for første gangen for 35 år siden. Avskjeden ble tankevekkende. En fullstappet kirke tok farvel med sitt Gudshus. Sølvguttene, sokneprest, domprost og konfirmanter deltok, kirkens historie ble memorert, Guds ord forkynt, og en kantate skrevet av kirkens første sogneprest, Svein Ulsaker, ble sunget: ”Markus kirke, ta ditt virke, bygg Guds rike i blant oss her”. Minnene var mange. En uensartet gruppe mennesker fant veien til kirken denne søndagen. Eldre og middelaldrende mennesker tok farvel med det kjæreste de hadde. De gjennomlever nå en sorgprosess. Enkeltpersoner som jeg innbiller meg ikke hadde vært der på en stund, men som var døpt og konfirmert her, kom også innom for å ta avskjed med noe som tydeligvis var kjært for dem. Barnebarn av gamle kirkegjengere gikk rundt med kollektbøssene. Det var mye historie i kirkeveggene. Markus kirke dekket, da den stod ferdig i 1913, et hull i Ullevålsveien husrekke; mellom Ullevålsveien og Schwensens gate. Kirken fant sin plass midt i folkelivet. Under “avviklingsgudstjenesten” ble en fristet til å spørre: Var alle muligheter undersøkt før kroken ble satt på døra? Jeg har ikke innsikt i akkurat det. Men for mange ble "avviklingen" opplevd som nokså dramatisk. Gudstjenesten ble avsluttet med nattverd. Det snakkes om at kirken nå skal leies ut, kanskje til immigrantmenigheter. Skal nye landsmenn bringe arven til ærverdige Markus menighet videre, mens menighetens nåværende medlemmer spres for alle vinder? Jeg vet ikke. Endringer blir det i alle fall.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Islamsk ekstremisme hindrer trosfrihet

Baby på flukt

Jul… men ikke som før!